Wat is de oorzaak van een burn out?

Een burn out heb je niet van de ene op de andere dag. Daarom is het ook zo moeilijk om het te zien aankomen. Op de website van Zo Begaafd (https://www.zobegaafd.nl) vind je veel interessante info over burn outs, bijvoorbeeld dat de meeste mensen die een burn out hebben daar volledig door worden verrast. Voornamelijk doordat ze niet zo stil stonden dat ze al een poos teveel hooi op hun vork namen. Of misschien merkten ze wel al een poos dat ze constant moe waren maar zochten ze er simpelweg niet zoveel achter. Omdat je een burn out langzaam opbouwt valt het doorgaans ook niet zo op dat je je minder goed voelt, doordat je steeds opnieuw went aan bepaalde lichamelijke symptomen of reacties, en die als normaal gaat beschouwen. Je bent nu eenmaal druk en een vermoeid lijf hoort daar bij, is wat veel mensen dan denken. Maar als je echt een burn out hebt ben je wel wat verder van huis dan een simpele vermoeidheid of overwerktheid. Op het moment dat je symptomen zo erg zijn dat je niet meer kunt functioneren en het je veel moeite kost om zelfs de meest simpele handelingen uit te voeren, zoals opstaan, eten bereiden en douchen, dan kun je vrijwel zeker spreken van een burn out. Als je denkt dat dat het geval is bij jou is het zaak om daar zo snel mogelijk iets aan te doen, waarvan de eerste (en meest logische) stap is: het erkennen van wat er met je gebeurt. Veel mensen schamen zich of voelen zich schuldig als ze doorhebben dat ze een burn out hebben, maar dit is niet nodig. Bovendien is er iets aan te doen.

Hoe herstel je zo snel mogelijk van een burn out?

Op de website van ZoBegaafd vind je allerhande blogs over wat je kunt doen om jouw burn out aan te pakken. De tips komen grotendeels overheen met de tips om een burn out te voorkomen, omdat ze vrijwel allemaal te maken hebben met goed voor jezelf zorgen en het stellen van prioriteiten. De tips zijn als volgt:
  • Zorg ervoor dat je voldoende slaapt.
  • Beweeg voldoende, elke dag minstens 30 minuten.
  • Praat over je zorgen en problemen.
  • Achterhaal de oorzaak van je stress, is het bijvoorbeeld werk- of privegerelateerd?
  • Formuleer je prioriteiten. Wat vind jij belangrijk en wat niet? Leef je voor jezelf of voor een ander?
Als je alle bovenstaande tips in acht neemt ben je al een heel eind om een burn out te voorkomen of genezen. Je zou kunnen zeggen dat het het belangrijkst is dat je zorgt dat je hoofd als het ware niet overloopt. Er zitten maar 24 uur in een dag, en niemand kan te alle tijden productief zijn, ook jij niet. Eis dan ook niet van jezelf dat je constant bezig bent met nuttige dingen. Ontspannen en lummelen zijn belangrijk, je laadt ervan op en vergeet hierdoor je zorgen. En dat is heel belangrijk als je een burn out wil voorkomen of genezen.

Is het moeilijk om te herstellen van een burn out?

Het is natuurlijk een stuk gemakkelijker om een burn out te voorkomen dan te genezen. Als jij zorgt dat je op tijd rust pakt en je emmertje niet laat overlopen ben je goed bezig. Als het echter al te laat is en je een burn out te pakken hebt, laat dan simpelweg alles los wat niet per se gedaan moet worden. Je hebt nu rust nodig en moet er alles aan doen om dat te krijgen. Wees duidelijk naar je omgeving en vraag om hulp. Als je dit goed doet, veel slaapt, beweegt en gezond eet, ben je binnen de kortste keren van de ergste burn out symptomen verlost.

Reageren is niet mogelijk