Zoekmachine marketing

Zoekmachine marketingZoekmachine marketing staat ook wel bekend als Search Engine Marketing (dit is gewoon de letterlijke Engelse vertaling), maar klinkt misschien voor sommigen wat bekender in de oren. Dit is een specialisme dat webpagina’s beter vindbaar maakt bij zoekdiensten. Dat wil zeggen dat een pagina op een prominente plaats bij de zoekresultaten van een zoekmachine komen te staan als iemand zoekt op relevante termen. Lees verder over zoekmachine marketing op: linkbuildingspecialist.

Zoekmachine marketing opdelen

Zoekmachine marketing wordt opgedeeld in twee werelden:

  • Search Engine Optimization (SEO), oftewel zoekmachine optimalisatie
  • Search Engine Advertising (SEA), oftewel zoekmachine adverteren.

Dit zijn twee verschillende zoekmachine marketing methoden die toegepast kunnen worden voor elke website.

Search Engine Optimization (SEO)

Search Engine Optimization is een gratis manier van zoekmachine marketing. Hierbij is het belangrijk dat je structureel te werk gaat. Als er content geschreven gaat worden voor een website, denk aan een blog of bijvoorbeeld een productbeschrijving, dien je eerst een goed onderbouwde zoekwoordenanalyse te doen. Dit houdt in dat je met een zoekwoordplanner (Google Keywordplanner of bijvoorbeeld Ubersuggest) zoekwoorden gaat vinden die van belang zijn voor jouw content. Hierbij ga je als volgt te werk:

  • Schrijf zoekwoorden op die van toepassing zijn op jouw content, doe dit met goed doordachte keuzes
  • Stop deze zoekwoorden in een zoekwoordplanner en dan krijg je gegevens over je zoekwoorden, allerlei alternatieven, synoniemen of gelijksoortige zoekwoorden. Ook zie je hoeveel er gemiddeld per maand wordt gezocht, wat de concurrentie is op deze zoekwoorden en wat je maximaal moet bieden, als je bovenaan de resultaten wilt komen (in het adverterende gedeelte). Dit laatste is niet van toepassing, omdat we nu in de organische resultaten hoog willen eindigen
  • Selecteer een deel van deze zoekwoorden en de alternatieven, en stop ze nog een keer in de zoekwoordplanner, om nog meer alternatieven en synoniemen te krijgen. Hiermee creëer je long-tail zoekwoorden. Dit zijn zoekwoorden die niet bestaan uit 1 of 2, maar uit 3 of 4 woorden. Hier hechten zoekmachines meer waarde aan

Search Engine Advertising (SEA)

Search Engine Advertising is een betaalde manier van zoekmachine marketing. Hierbij maak je campagnes aan in zoekmachines. Laten we voor het gemak de meest gebruikte zoekmachine gebruiken: Google. Als je een Google account hebt, kun je een Google Ads account aanmaken om campagnes te maken. Als je een hoofdonderwerp hebt, maak je hiervoor een campagne aan. Vervolgens deel je deze campagne in, in advertentiegroepen. In deze advertentiegroepen maak je meerdere advertenties, de ideale situatie is om minimaal 3 advertenties per advertentiegroep te maken, zodat Google genoeg opties heeft om één van deze advertenties te laten zien in de resultaten. Deze manier van zoekmachine marketing biedt meer houvast en garantie, dat je hoger in de rankings zult gaan staan in Google, maar het kost wel geld. Hierbij zijn zoekwoorden tevens ook erg belangrijk. Je kan namelijk targeten op zoekwoorden, waarop jij gevonden wilt worden en je advertentie wilt laten zien. Als je bijvoorbeeld een advertentie maakt over huizen, zijn zoekwoorden als gezinswoning, woning, twee onder één kap of bijvoorbeeld een vrijstaande woning ook relevante woorden voor jouw advertentie. Hierop kun je dus targeten. 

Als je zoekmachine marketing wilt toepassen is het dus handig om een de twee opties te overwegen, SEO en SEA. Je kan ze natuurlijk ook allebei toepassen!

Reageren is niet mogelijk