Waarom betrokkenheid van de medewerkers zo belangrijk is?

Een verhaal over waarom betrokkenheid van medewerkers zo belangrijk is. Het is ontzettend belangrijk om te zorgen dat jouw personeel, jouw medewerkers er achter staan wat jij doet als bedrijf. Het draait erom dat als jij keuzes maakt, het voor het personeel duidelijk is waarom en waartoe dat zal leiden, anders zal dit uiteindelijk leiden tot een daling van de omzet of in ieder geval een minder snelle groei. Hoe zie ik dit dan voor me, hoe zorg ik voor betrokkenheid onder de medewerkers? Wij vertellen het je graag.

Hoe zorg ik voor betrokkenheid van medewerkers?

Fijn, jij weet nu dat jij moet zorgen voor meer betrokkenheid, als het gaat om besluitvorming dan weet jij waar je aan moet denken. Maar dan nog, de aanpak is hier van cruciaal belang. Moet je alles vertellen? Ook als het minder goed gaat met het bedrijf en er dreigen ontslagrondes te komen? Misschien goed om daar eens stil bij te staan. Het kernwoord dat hier naar voren komt is  transparantie. Hoe zorg je ervoor dat je kunt vertellen wat je aan het doen bent? Denk in ieder geval aan de volgende opties:

  • Een vergadering waarbij iedereen optioneel aanwezig is
  • Het versturen van een nieuwsbrief 
  • Aankondigen van een belangrijke beslissing

Zodra jij ziet dat medewerkers ook hun input kunnen leveren en daardoor tevreden zijn, kan dit uiteindelijk tot een stijging van de omzet leiden. Dat klinkt radicaal, maar zo is het wel. Natuurlijk hangt dit van veel meer verschillende factoren af, maar het is goed om te weten dat een groot deel van jouw omzet afhangt van hoe medewerkers het doen. Onderschat het belang van betrokkenheid onder medewerkers dan nooit, dat zou kunnen leiden tot vervelende situaties. En om de andere kant van het verhaal te laten zien, het is ook goed om aan te geven wat het resultaat is als je het niet doet. Want waarom zou je het anders proberen? Betrokkenheid van medewerkers, vergeet het niet en onderschat het belang niet. 

Wat zal het resultaat zijn als ik het niet doe?

Gekeken is wat het kan opleveren als je wel zorgt voor betrokkenheid onder de medewerkers. Wat als je dit niet doet? Ten eerste zal de tevredenheid onder de medewerkers aanzienlijk dalen. Dat is iets dat je wilt voorkomen, te allen tijde. Het is namelijk erg vervelend als je merkt dat je personeel daardoor minder gemotiveerd wordt om te werken. Het gaat hierbij om alle sectoren, de arbeidsproductiviteit van de medewerkers zal in die zin gaan dalen. Dit is iets dat je moet zien te voorkomen. Daarnaast is het zo dat als er geen betrokkenheid onder de medewerkers is, de medewerkers minder bereid zijn om iets extra’s te doen, zoals overwerken of een extra onbetaald klusje op te pakken. En zeker in crisistijden kan er zelfs een opstand volgen als jij niet uitkijkt. Wat zal het resultaat zijn als ik het niet doe? Dit moet nu duidelijk zijn. Het is niet niks, ervoor zorgen dat al jouw personeel tevreden is. Maar het loont zeker om toch die betrokkenheid te creĆ«ren. 

https://solkie.nl/

Reageren is niet mogelijk